Lasten ja nuorten jalkaterveys

 

Vastasyntyneen jalkapohjissa on paljon uurteita ja iho ohutta. Iho vaikuttaa kuivalta mutta, ei kaipaa rasvausta. Ilmakylvyt ja koskettelu aktivoivat jalkapohjien hermopäätteitä.
Jo muutamassa päivässä jalkapohjien uurteet tasoittuvat ja iho muuttuu kimmoisammaksi.

 

 

 

 

 

 

Vauvan jalkaterät tarvitsevat ärsykkeitä

Muutamassa viikossa vauvan jalkapohjien uurteet ovat melkein huomaamattomissa.
Pienen lapsen jalkapohjista uurteet ovat oienneet kokonaan.

 

 

 

 

 

 

Jalkineita käyttäneen leikki-ikäisen jalkapohja – huomaa varpaiden virheasennot.
Paljasjalkaliikkumiseen tottuneen lapsen jalat ovat muita terveemmät.

 

 

 

 

 

 

Paljasjaloin liikkuminen näkyy selvästi  parempana jalkaterveytenä

Myös lapsella voi olla korkeakaarinen jalkakaari. Tässä normaalikaariset jalkapohjat.
Nuoren jalkapohjissa näkyvät jalkineiden vaikutukset; varpaiden virheasennot.

 

 

 

 

 

 

 

Aihetta käsittelevä ja hyvin havainnollistava artikkeli : William A. Rossi: Footwear: The Primary Cause of Foot Disorders – A continuation of the scientific review of the failings of modern shoes. Podiatry Management, helmikuu 2001, sivut 129- 138 (verkkojulkaisu)

*Kokemukseni mukaan lasten ja nuorten vakavampiakin jalkavaivoja jää usein huomaamatta, koska ne voivat olla hyvinkin pitkään täysin oireettomia. Oireettomina ne jatkavat edelleen etenemistään, huomaamattomasti. Lasten/nuorten jalkaterveyden säännöllinen kartoittaminen on yhtä tärkeää kuin aikuistenkin jalkaterveyden kartoittaminen, sillä lasten ja nuorten jalkavaivoihin pätee sama tosiasia kuin aikuistenkin jalkavaivoihin; mitä aikaisemmassa vaiheessa jalkavaiva havaitaan sitä parempi on yleensä hoidon lopputulos.*

Tarkkaile lapsen/nuoren jalkojen tilannetta säännöllisesti

Amerikkalainen yliopisto ( jalka- ja nilkkakirurgiaan erikoistunut ) on nostanut esille             5 tarkkailukohdetta, jotka ovat merkkejä lapsen/nuoren mahdollisista jalkavaivoista.

                                   1. Lapsi/nuori ei suoriudu liikunnassa ikäistensä tavoin
Voi merkitä jalkojen poikkeuksellisen nopeaa väsymistä; mm. lattajalkaisuudessa johtuva

Lapsen jalkaterveyttä voi tukea antamalla jaloille erilaisia tehtäviä, erilaisilla alustoilla.

2. Lapsi/nuori vetäytyy aktiviteeteista, joista yleensä nauttii
Voi olla merkki kantapääkivusta, kun toistuva rasitus aiheuttaa lihaksen
kiristymisen tai kasvulevyn tulehduksen – esiintyy usein 8-14-vuotiailla.

Nuoren jaloissa toistuva kantapääkipu antaa aiheen tutkia kivun alkuperäinen syy.

3. Lapsi/nuori ei halua näyttää jalkojaan
Esim. lääkäripelko voi lasta estää kertomasta kivusta tai jalkojen/kynsien muutoksista.
Amerikkalaiset kirurgit kannustavatkin vanhempia tunnustelemaan ja tarkkailemaan lastensa jalkoja säännöllisesti vauvasta saakka!

Lapsi, jonka jalkoja on pienestä saakka kosketeltu, pitää jalkojen koskettelua ja tutkimista luonnollisena asiana.

4. Lapsi/nuori on kömpelö; kompastelee ja kaatuilee
Voi olla merkki tasapainovaikeudesta, jalkaterien sisäänpäin kääntymisestä tai lihashermoston liittyvästä oireesta.

Lonkista lähtevä kierto aiheuttaa tässä tapauksessa jalkaterien kiertymisen sisäänpäin.

5. Lapsi/nuori valittaa jalkakipuja
Iästä riippumatta : alaraajojen kivut eivät koskaan ole normaali ilmiö.

Jalkineiden erilaisten säätömahdollisuuksien tarkoitus on pitää jalka mahdollisimman liikkumattomana jalkineissa ja estää näin jalkojen ihon turha rasittuminen.

Huom. jalkineiden säätömahdollisuuden käyttämättömyys tai puuttuminen altistaa mm. jalkaterän alueen ihomuutoksille.

Tutkimustietoa

* Vantaalaisille koululaisille tehdyssä tutkimuksessa :
– 40-70%:lla on käytössään liian pienet jalkineet
– 80%:lla on jalkojen liikahikoilua
– 50%:lla on kynsimuutoksia
– 30%:lla on jalkaterän alueen ihomuutoksia
– 30%:lla on alaraajojen kipuja
– 25%:lla on toiminnallinen lattajalka (hyötyy kohdennetusta jalkavoimistelusta)
– 20%:lla on jalkojen alueella kuiva iho.

* Jo alaluokka-ikäisiltä lapsilta löytyy jaloista kovettumia, känsiä, vasaravarpaita, vaivaisenluita, madaltuneita jalkakaaria, jne., jotka ovat tyypillisesti aikuisten jalkavaivoja
* 3-4-vuotiaana alkaa akillesjänteiden lyheneminen lapsilla, joiden jalkineissa on n. 1cm:n korkuinen korko/kiilakorko.
* Keho menettää mahdollisuuden luontaiseen luotisuoraan asentoonsa heti kun kantapään alle laitetaan pienikin korko. Normaalisti kehon kuormitus jakaantuu puoliksi jalkaterän etuosalle ja puoliksi kantapäälle – korko siirtää kuormituksen pääpainon jalkaterön etuosalle, päkiöille. Huomioi, että korkoa muodostuu silloinkin kun jalkineen etu- ja takaosa ovat erikorkuiset.
* Epäsopivat jalkineet voivat alentaa lasten varpaiden toimintakapasiteettia 50%:iin jo kahdeksaan ikävuoteen mennessä. Liian pitkä/suuri jalkine on suurempi jalkaterveyden vaurioittaja kuin liian pieni jalkine.
* 10-12-vuotiaan jalkaterät ovat kasvaneet n. 90% lopullisesta pituudestaan.

Lapsena paljain jaloin liikkumaan oppinut liikkuu nuorenakin luontevasti paljain jaloin.

Huomioitavaa

* Mitä pidempään ja enemmän lapsesi/nuoresi kävelee paljain jaloin erilaisilla alustoilla- sitä parempi jalkaterveys. Lapsesi voi talvellakin liikkua sisällä ilman jalkineita (tarvittaessa sukat!).
* Mitä enemmän saat jalkinetta taivutettua ”solmuun” – sitä parempi lapsesi/nuoresi terveelle jalalle.
* Tervejalkaisen lapsesi/nuoresi jalkineen korko (myös kiilakorko) vaurioittaa aina jalkaterveyttä – suosi täysin korottomia ja kärkikäynnittömiä jalkineita, joissa on leveä ja korkea kärkiosa. Säädettävyys (nauhat, tarrat, jne) tukevat lapsesi jalkaterveyttä.
* Lapsesi/nuoresi arkikäytössä olevien jalkineiden/pohjallisten iskunvaimennus mm. vaimentaa jalkapohjan tuntemuksia vähentäen pienten lihasten aktiivista toimintaa jalkaterässä. Lisäksi se heikentää lonkan ja polven koukistajien tehokkuutta.
* Lapsesi/nuoresi ottavat mallia jalkojenhoidossa juuri sinulta.

Näin meillä: jo pienestä saakka lapset pelaavat pehmeällä nurmikentällä jalkapalloa kovapohjaisilla jalkapallojalkineilla.
Jossain toisalla: kovaa palloksi muotoiltua “oksakerää” potkitaan hyvillä mielin kavereiden kanssa kovalla hiekkakentällä paljain jaloin.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kysy minulta lasten ja nuorten jalkaterveydestä.

Varaa aika tai tarkastele Podopolin vapaita aikoja.

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna