Raskaus ja alaraajat

 

Jalkaterän keski- ja etuosan kuormitus muuttuu

Tutkimus: Changes in the Plantar Pressure Distribution During Gait Throughout Gestation: Ana Paula Ribeiro, Francis Trombini-Souza, Isabel de Camargo Neves Sacco, Rodrigo Ruano, Marcelo Zugaib, Silvia Maria Amado Joao. Journal of the Am Podiatric Med As, syyskuu 2011, vuosikerta:101, nro:5, sivut:415-425.

Raskaana olevien jalkapohjan paine ei muutu seisomisen aikana, mutta kaikenlaisen pystyasennossa tapahtuvan liikkumisen aikana jalkapohjan kuormitus muuttuu: jalkaterän takaosan kuormitus kevenee ja jalkaterän keski- sekä etuosasta kuormitus kasvaa läpi raskauden. Tämä ”hienosäädön” muutos auttaa raskaana olevia tasapainon ylläpidossa liikkumisen aikana.

Raskaus altistaa monenlaisille jalkaterveyden muutoksille. Lähes kaikki näistä on ennalta-ehkäistävissä.

Kun jalkapohjan kuormitus siirtyy kantapäältä jalkaterän etuosalle, niin etuosa altistuu päkiän leviämiselle ja samalla jalkapohjassa oleva ihmisen luontainen iskunvaimennusmekanismi, rasvapatja, altistuu rikkoontumiselle työntäen varpaita kohti jalkineen kärkeä ja koukkuun (vasaravarvas-asentoon).

Päkiän leviäminen johtuu siitä, että poikittaisen jalkaterän rakenteet antavat kuormituksen alla periksi. Levinnyt päkiä ei palaudu ennalleen, mutta sen aiheuttamia vaivoja voi ehkäistä säännöllisellä ja yksilöllisesti kohdennetulla jalkavoimistelulla sekä matala korkoisilla ( max. 2cm) jalkineilla. Koron on hyvä olla koko kantapään levyinen ja tukeva.

Jalkapohjien rasvapatjat

Rasvapatja ei uusiudu, eikä eheydy kerran rikkouduttuaan . Se alkaa haurastua jo noin

Jalkapohjien rasvapatjat ovat ihmisen luontainen iskunvaimennus-mekanismi. Se ei uusiudu.

30:n vuoden ikäisestä lähtien, joten sen vaaliminen on tärkeää. Rasvapatja toimii ihmisen luontaisena iskuja vaimentavana mekanismina – keventää niveliin kohdistuvaa kuormitusta. Iskunvaimennuspohjallisten käyttöä kannattaa vakavasti harkita tilanteissa, joissa rasvapatjat altistuvat ennenaikaiselle ohentumiselle tai rikkoontumiselle. Jalkojen terveydenhoidon ammattilainen pystyy määrittelemään alaraajojen iskunvaimennus-tarpeen esim. Podotrack-jäljenteiden avulla (kivuton, nopea ja tarkka menetelmä).

Vasaravarpaita voidaan ehkäistä ja oikaista yksilöllisillä ortooseilla – mitä varhemmin toimet aloitetaan, sitä parempi on lopputulos.

Tehostettu jalkahygienia

Vauvan kasvaessa on hyvä nostaa jalkoja koholle aina kun mahdollista.

Raskaana ollessa on erityisen huolellisesti kiinnitettävä huomiota tehostettuun jalkahygieniaan, jalkineiden ja sukkien sopivuuteen sekä siihen, että nostaa mahdollisuuksien mukaan jalkoja ”lepäämään” vaakatasoon pitkin päivää. Sen lisäksi, että jalkineissa on syytä olla liukumaton pohja, on jalkineen hyvä olla helposti säädettävissä esim. nauhoilla / tarroilla, sillä alaraajoilla on taipumusta turvotukseen, etenkin raskauden loppukolmanneksella.

Jalkavoimistelun merkitystä ei voi kyllin korostaa; verenkierron vilkastuttaminen jalkateriä ja nilkkoja pyörittelemällä on helppo tapa vaikuttaa päivittäin positiivisesti jalkaterveyteensä.

Jalkaterveyteen panostaminen kannattaa

Tutkimusten kautta tiedetään, että raskauden aiheuttamat jalkaterveyden muutokset ovat pysyviä ja ennaltaehkäisy on ainoa keino välttää ne – raskauden aikainen säännöllinen jalkojen terveydenhoito ja jalkaterveyden kartoitus ovat siis vahvasti perusteltuja. Kun äidin ja isän jalat ovat hyvin hoidettuja, siirtyvät tavat kuin automaattisesti myös lapsen jalkaterveyden seurantaan, jota kautta lapsi välttyy kaikilta ennaltaehkäistäviltä jalkavaivoilta. Äidin ja isän jalkaterveyteen kannattaa siis panostaa!

VINKKI: Tämän tutkimuksen tuloksia voi hyvin soveltaa myös obeeseille ja raskasta- tai seisomatyötä tekeville.

Lapselle paljasjalkaisuus on luonnollisin tapa liikkua.

Jäikö jokin askarruttamaan mieltäsi – kysy minulta jalkaterveydestä.

Varaa aika tai tarkastele Podopolin vapaita aikoja. 

Tallenna

Tallenna

Tallenna