Istuma- ja seisomatyö

Istumatyötäkin on erilaista ja sitä voi tehdä eritavoin. Joskus työtä on vaikea määrittää joko istuma- tai seisomatyöksi.

Istumatyö

Istumatyöntekijöille on tuttua alaraajojen pistely, puutuminen, turvotus ja väsyminen. Oireita voi helpottaa hetkeksi verenkiertoa vilkastuttamalla esim. nilkkoja ja varpaita vuorottain ojentelemalla ja koukistelemalla – liikuttamalla jalkoja.

Istumatyöntekijänkin työjalkineet ovat tärkeät, vaikka malli voikin olla vapaammin valittavissa.

Luennoidessani istumatyöntekijöille olen tutustunut hyvinkin erilaisiin työympäristöihin ja pannut merkille, että istumatyöntekijöiden enemmistö harvoin mieltää yksilöllisten työjalkineiden ja sukkien vaikuttavan työkykyisyyteensä ja työhyvinvointiinsa, saatika lopun ikäiseen jalkaterveyteensä. Asia on vielä kohtuullisen uusi Suomessa mutta, hyvin tunnettu mm. Englannissa, U.S.A:ssa, Sveitsissä ja Saksassa, joissa jalkaterveyden tutkimukseenkin panostetaan luontevana osana yleisterveyttä. Suomesta tällainen kulttuuri vielä toistaiseksi puuttuu.

Tuki- ja liikuntaelimet

Tuki- ja liikuntaelinten terveys on sekä istuma, että seisomatyöntekijöille tärkeä. Ergonomia on opittavissa.

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet laskevat nopeasti elämänlaatua ja ovat Suomessa suurin työ-kyvyttömyyden aiheuttaja.

Tästä huolimatta vain hyvin harva työnantaja on sisällyttänyt jalkaterveyden kartoittamisen ja/tai jalkaterveydenhoidon työterveyshuolto-ohjelmaansa.    Tällöinkin usein vain satunnaisesti ostopalveluna tuotettuna. Jalkojen terveyteen liittyvät asiat on jätetty työntekijän itsensä aktiivisuuden varaan.

Työntekijöiden jalkaterveyteen panostus palatuu nopeasti työnantajan kassaan tuki- ja liikuntaelin-sairauksista aiheutuneiden  sairauslomien poisjäämisinä/ lyhentymisinä. Hyvinvoiva työntekijä on tuottava.

 

Taukovoimistelu mahdollistuu hyvin kaikissa työympäristöissä – kyse on motivoitumisesta, askeleen ottamisesta.  Ole aloitteellinen omalla työpaikallasi.

 

Taukovoimisteluun satsaaminen on hyvin työpaikka- ja jopa osastokohtaista, useimmiten hyvin epäsäännöllistä, max.  kerran työvuorossa toteutettavaa, useimmiten hartioiden/käsien/ niskojen/sormien venyttelyyn painottuvaa, joka  usein vielä toteutetaan paikallaan istuen. Istumatyöhön liittyy mm. kohonnut syvän laskimotukoksen riski, jota voi olennaisesti vähentää jo pelkästään tunneittain toistuvalla   muutaman minuutin liikkeellä ololla.

 

Seisomatyö on alaraajoja ja niveliä kuluttava

Seisomatyön vaatimukset korostuvat erityisolosuhteissa.

Seisomatyö on tekijälleen raskasta ja kuormittaa voimakkaasti alaraajoja sekä  selkää. Seisomatyössä yksilöllisten työjalkineiden, pohjallisten ja sukkien ominaisuudet korostuvat, koska jalkojen kuumotus, turvotus ja väsyminen ovat arkipäivää. Lisäksi seisomatyöntekijät,         kuten myös istumatyöntekijät,  altistuvat suonikohjuille ja erilaisille selän vaivoille.    Usein jalka- ja selkäterveydellä on yhteys.

Jalkaterveys

Sekä istuma- että seisomatyöntekijä voi kohentaa jalkaterveyttään vaihtamalla

Aina jalkineiden ja sukkien vaihtaminen ei onnistu työvuoron puolessa välissä.

jalkaterveyttään tukevia työjalkineita ja sukkia vähintään kerran työvuoron aikana työvuoron puolivälissä. Työjalkineiden iskunvaimennuksen riittävyys on hyvä tarkistaa kuukausittain. Riittävän iskunvaimennuksen menettäneiden työjalkineiden käyttöikää voi jatkaa esim. vaihdettavilla iskunvaimennuspohjallisilla, mikäli työjalkineiden kärkitilavuus on siihen riittävä. Muista työpäivän jälkeen vetää pohjalliset hiukan ulos jalkineista tuulettumaan – näin jatkat niiden käyttöikää.

 

Työympäristöt vaikuttavat työjalkineiden valintaan.

Mitä umpinaisemmat jalkineet, sen suuremmat vaatimukset jalkineen kokomitoitukselle ja sukkien materiaaleille. Sitä tärkeämpää on myös jalkojen säännöllinen tuulettaminen ja lepuuttaminen kesken työvuoron. Lyhytaikainenkin jalkaterien tuulettaminen ja koholla lepuuttaminen on hyväksi.

 

Jalkojen liikahikoilun haittoja voidaan hoitaa

Podopolilla on kattava valikoima laadukkaita jalkojen omahoitotuotteita. Tässä hikoilevalle jalalle suunniteltu tuotepaketti.

Hikoilevien jalkojen aiheuttamia jalkavaivoja voi ennaltaehkäistä painelemalla alakautta pitkäkuituista lampaanvillaa varvasväleihin         ( tehostaa varvasvälien tuulettumista ja ehkäisee mm. nivelhankaumia ) tai käyttämällä jalkatalkkia, jotta varvasvälit ja jalkaterät pysyvät kuivina. Näin saat helposti ehkäistyä mm. jalkaterien ihomuutoksia. Jalkojen liika- hikoilu on hyvin yleinen jalkavaiva mutta, sitä voidaan hoitaa ja sen haitat minimoida.

 

Ammattitaitoni on käytettävissäsi

Tarkista aina ensin turvajalkineen valmistajalta onko luvallista vaihtaa jalkineen pohjallinen esim. yksilölliseen iskunvaimennuspohjalliseen.

Yksilöllistä ohjausta juuri sinun jalkojesi vaatimusten mukaisiin työjalkineisiin ja sukkiin saat jalkaterveyden kartoituksen tai jalkojen terveydenhoidon yhteydessä. Vain jalkasi jo tuntiessani tai henkilökohtaisessa tapaamisessa pystyn yksityiskohtaisesti opastamaan sinua yksilöllisesti jalkaterveyttäsi tukevien työ-, vapaa-ajan ja juhlajalkineiden, pohjallisten, sukkien, jalkojen omahoitotuotteiden ja mahdollisten apuvälineiden valinnassa.

Meillä kaikilla on vain yhdet terveet jalat

Suomessa usein terveyden-huoltoalan henkilökuntakin on tietämätön jalkaterveyteensä lopun ikäisesti vaikuttavista seikoista.

Kesän -15 aikana törmäsin tilanteeseen, jossa työvuorossa ollut, sairaanhoitaja (seisomatyö) oli jatkuviin alaraaja-kipuihin kyllästyneenä panostanut jalkaterveyteensä hankkimalla matala- ja korkeapaineiset kompressio-säärystimet (matalapaineiset ns. vapaa-ajan käyttöön ja korkeapaineiset työaikaiseen käyttöön, hinta n. 50€/pari), mutta jalassaan, työjalkineinaan, hänellä oli ”lume”crocsit.    Ei sen puoleen, että keksisin ainoatakaan työtä, johon aidotkaan crocsit soveltuisivat jalkaterveyttä tukeviksi työjalkineiksi (  aiheuttavat mm. vasara-varpaisuutta, ihomuutoksia jalkaterien ihoon, lisäksi esim. hoitotyössä erite kontaminaatiot mahdollistuvat jalkojen iholle reikien kautta ). Crocsit ja ”lume”crocsit on lisäksi arvaamattoman  liukkaat, mikäli lattialla on vähänkään mitä tahansa nestettä. Yllättävää kyllä, juuri terveydenhoito- ja sosiaali- sekä kaupan-alan työntekijöillä niitä olen nähnyt käytettävän eniten – siellä missä liukastumisriski on kohtalaisen korkea kesäaikaankin. Jokaisessa liukastumisessa on ainekset mm. vakaviin pään vammoihin.         * Em. sairaanhoitaja on tarkistanut ja täysin hyväksynyt itseään koskevan tekstiosan ennen sen julkaisua!

 

Astronautinkin ammatissa on panostettava jalkaterveyteen. Astronauttien jalkavaivana ovat painottomuuden vuoksi hilseilevät jalat.
Tiesitkö: balettitanssijalla ja turvajalkineiden käyttäjillä on samantyyppisiä työjalkineistaan aiheutuvia jalkavaivoja: mm. känsiäkovetumia ja hiertymiä jalkaterien alueilla.

 

 

 

 

 

 

Jalkaterveyteen panostaminen on yleis- ja työ-terveyteen panostamista.

Panostus palautuu usein moninkertaisesti kohentuneen toimintakyvyn muodossa.

 

Kysy minulta jalkaterveydestä.   

Varaa aika tai tarkastele Podopolin vapaita aikoja.                                      

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna