Jalkaterveydestä

JALKAVAIVOISTA YLEISESTI

Jalkaterän anatomia-malli (luut)

TERVE JALKA = jaloissa on ehyt iho, suorat varpaat , terveet kynnet, normaali jalkakaari, riittävä tuntoaisti , riittävä verenkierto ja jalka on kivuton (mutta tuntoaisti riittävä).
Alaraajoissa kaikki, mikä edellä kerrotun terveen jalan määritelmästä poikkeaa, luetaan jalkavaivoiksi. Jalkavaivoille on yhteistä se, että ellei niitä hoideta ne jatkavat etenemistään ja kroonistuvat. Kroonistuessaan jalkavaivat voivat aiheuttaa jatkuvaa kipua ja alentavat merkittävästi henkilön toimintakykyä ja sitä kautta elämänlaatua.

Tasapaino on yksi jalkaterveyden mittari – näin huimiin suorituksiin ei sentään tarvitse yltää.

Vertaan mielelläni jalkavaivojen hoitoa ja hoidon tarvetta hammashoitoon; molemmat ovat yhtä tärkeitä toimintakyvylle ja ennaltaehkäisy on molemmissa hoidoissa sitä tuloksellisinta hoitoa. Samalla tavoin kuin hammashoidossa, myös jalkojenhoidossa on tärkeää säännöllinen vuosittainen tarkastaminen ( vrt. Podopolin laaja jalkaterveyden kartoittaminen), jotta mahdollisesti alkaviin jalkaterveyttä uhkaaviin muutoksiin päästään puuttumaan ajoissa.

Kipu on yleensä se tekijä, joka saattaa asiakkaan vastaanotolleni, mutta on hyvä tiedostaa, että kipu olisi mahdollisesti ollut kokonaan vältettävissä, mikäli jalkavaiva olisi hoidettu jo silloin kun se oli vasta alkamassa. Kun jalkavaiva pääsee niin vaikeaksi, että aiheuttaa kipua, se on usein jo ehtinyt mm. muuttaa askellusta, joten vaivan hoitaminen on monisyisempää ja vaatii pitkäjänteisyyttä.

Kipu on hyvin yleinen syy hakeutua jalkojenhoitoon.

Suomessa jalkaterveyden tärkeyteen ollaan vasta heräämässä, mutta muualla maailmassa se tunnistetaan jo hyvin yleisterveyden osa-alueena, jolla on merkittävä vaikutus elämänlaatuun, suun alueen terveydentilan tapaan.

 

 

Kiinnitä erityistä huomiota jalkaterveyteesi , mikäli:

Silikoninen kantapäätyyny kantapään alueen kivunhoitoon

* Käytät jalkineita joissa ei ole säätömahdollisuutta                         (esim. nauhoja, tarroja)                                                                                            * Jätät jalkineen säätömahdollisuuden käyttämättä ( ns. “polkaiset” jalkineen jalkaan)                                                                               * Käytät liikkumisen apuvälinettä
* Käytät usein turvajalkineita/ kova- ja ohutpohjaisia jalkineita (mm. “avokkaita”/ns.pukukenkiä) /ns. crocs-jalkineita/ kumisaappaita/ korkeakorkoisia jalkineita                                                 * Työskentelet/liikut usein kovilla alustoilla                                       (esim. lattiapinnat, rakennustyömaa,asfaltti )                                           * Liikut “yleisissä tiloissa”= paljas jalka koskettaa lattiaa (mm. pukuhuone, jooga- /pilatessali)                                                                                                                                                                               * Olet raskaana/obeesi                                                                                                                                                       * Sinulla on taipumusta käyttää liian pieniä/ suuria jalkineita tai sukkia
* Sinulla on diabetes, reumasairaus, kihti, psoriasis, MS-tauti tai aineenvaihduntaan liittyvä muu sairaus esim. munuaistauti
* Teet istuma-/ seisomatyötä, jossa em. asentojen vuorottelu on vähäistä                                      * Urheilet tai harrastat aktiivisesti liikuntaa

Jalkojen omahoitotuotteissa määräävintä on hoitavuus ja tarvetta vastaavuus

¤ Tiesithän, että jalkojen raspaaminen/hohkakiven käyttö lisää ihon liikasarveistumista ja halkeilua rasvaa jalat päivittäin jalkavoiteilla, jonka vaikuttavat aineet vastaavat jalkojesi tarpeita, älä raspaa!

¤ Mikäli esim. kantapäissä on paksuhko sarveistumakerros, ei mikään rasva pääse imeytymään em. kerroksen läpi – ota yhteys jalkojen terveydenhoidon ammattilaiseen, joka avaa sarveistumakerroksen pinnan turvallisesti.
¤ Jalkaterien ihon riittävä kosteustasapaino ehkäisee tehokkaasti ihomuutosten (= mm. halkeilua/kovettumien/känsien/liikasarveistumien) muodostumista ja sitä kautta osaltaan ehkäisee myös sienitartuntoja.

¤ Jalkavaivojen tunnistaminen tapahtuu eri tavoin:

* Visuaalinen tunnistaminen                               * Sisäinen havainnointi                                                        * Ihomuutosten havainnointi                              * Kynsimuutosten havainnointi                                     * Tasapainon havainnointi                                     * Omahoidon haasteellisuus

JALKAVAIVOJEN VISUAALINEN HAVAINNOINTI = silmin havaittavia jalkaterveyden muutoksia:

Suonikohju voi olla myös polvilumpion päällä

* Alaraajoissa esiintyy turvotusta tai vapaiden päällä / sivulla on hakaumia / painaumia /rakko.                                                                                   * Alaraajoissa on värimuutoksia; sinertävä / punertava / kalpea.         * Seistessä jalkakaari ei kunnolla erotu peilin kautta katsottaessa.
* Jalkapöytä on hyvin rintava.
* Kyykistyessä polvet kääntyvät toisiaan kohti / toisistaan ulospäin (ns. pihtipolvet / ns. länkisääret ).
* Jalkaterässä on kova uloke pikkuvarpaan tyvinivelen ulkosyrjällä, ns. räätälinkyhmmy ( tailor`s bunion ).
* Seisoessa /liikkuessa jalkaterät kääntyvät                                                                                                   toisiaan vasten /toisistaan poispäin                                                                                                                          (vrt. sisään-/ulospäin ).
* Säärien karvoitus on vähentynyt / puuttuu kokonaan.
* Ns. vaivaisenluu ( isovarpaan tyvinivelen alue on korostunut/punoittaa ).
* Varvas kääntyy koukkuun/ toisen alle/ toisen päälle.
* Jalkineet kuluvat poikkeuksellisen paljon jostakin kohtaa (ns. linttaan kuluminen).                 * Kynsiaineksessa tai kasvusuunnassa on muutos.

JALKAVAIVOJEN SISÄINEN HAVAINNOINTI = fyysinen tuntemus, joka liittyy alaraajaan  

Seisomatyön väsyttämät alaraajat

* Kipu ( missä kohtaa alaraajaa tahansa ) – kipu ei ole jalkojen perusominaisuus ikäihmiselläkään!
* Jalat tuntuvat poikkeuksellisen väsyneiltä ns. normaalin päivän/työpäivän jälkeen.
* Jalkaterässä on tunnoton kohta / tuntohäiriö (esim. kylmä tuntuu kuumalta, jalkaterä puutuu).
* Jalkaterä tuntuu kylmältä / palelevalta / kuumalta normaalilämpöisessä tilassa.
* Varvasvälissä/muualla alaraajassa ilmenee kirvelyä ja/tai kutinaa.

 

IHOMUUTOSTEN HAVAINNOINTI = muutos ihon paksuudessa, joustavuudessa, värissä, tms. 

Vaikea-asteisesti halkeileva kantapään iho

* Halkeileva, hankautunut, hiertynyt, hilseilevä, kovettunut, paksuuntunut, painautunut tai rakolla oleva iho alaraajan alueella.
* Haava / haavauma /rakko alaraajan alueella.
* Känsä.
* Syylä.
* Varpaan kynsivalli on syvä ja/tai kova ja/tai ahdas.
* Jalkaterän nivelalueella on / kasvaa rustottuma.
* Varvasvälistä kuoriutuu pesun ja/tai kuivauksen yhteydessä kuollutta ihosolukkoa.

 

KYNSIMUUTOSTEN HAVAINNOINTI = muutos kynsiaineksen paksuudessa, joustavuudessa, liuskoittumisessa, kasvusuunnassa, jne.

Vaikea-asteisesti hypertrofiset kynnet vaativat pitkäaikaista hoitoa

* Varpaankynsi kasvaa paksuuntuneena.                                                                                                                * Varpaankynsi kasvaa reunoilta “sisäänpäin rullautuen” tai ihon sisään.                                          * Varpaankynnessä on värimuutos.                                                                                                                           * Varpaankynnen alta näkyy värimuutos.
* Varpaankynsi irtoaa.
* Varpaankynsi kasvaa ylöspäin, haljenneena tai toista varvasta kohti.
* Varpaankynsi on hauras ja murenee lyhennettäessä.                                                                                   * Kynsivallin iho on turvonnut / punoittaa / märkii.

TASAPAINON HAVAINNOINTI

*Huimaus.                                                                                                                                                                                 * Liikelaajuuksissa on rajoittuneisuutta.                                                                                                                * Kantapäillä kävely ei onnistu.
* Varpailla kävely ei onnistu.
* Yhdellä jalalla seisominen ei onnistu molemmilla jaloilla                                                       minuutin pituista aikaa ilman tuen  ottamista. ottamista.                                                                             * Kävelyn aikana / seisoessa jalkaterät ovat sivusuunnassa kaukana toisistaan.

Tasapainon heikentyessä jalkaterät ovat yhtä kauempana toisistaan

JALKOJEN OMAHOIDON HAASTEELLISUUDEN HAVAINNOINTI

Alaraajojen tukisidoksilla voidaan hoitaa esim. nilkkojen turvotusta

* Jalat tuoksuvat toistuvasti voimakkaasti jalkineita riisuttaessa                                                           * Jalkojen ihossa on toistuvasti vaikeita ihomuutoksia.                                                                                  * Varpaiden kynsien lyhentäminen on haasteellista ja/tai                                                                 kynsien reunoille jää toistuvasti ns. kynsitikkuja.
* Varvasvälien kuivaaminen tai kuivana pitäminen on haasteellista.

Ammattitaitoni on käytettävissäsi!                Varaa aika nyt!

Jalkojesi paras kaveri Johanna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna