Lapsen paljasjalkaisuus

Sinä voit antaa lapsellesi jalkaterveyttä

Anna lapselle lahja joka, ei maksa mitään mutta, vaikutukset kestävät läpi elämän: anna lapsen liikkua paljain jaloin mahdollisimman paljon, näin annat lapselle jalkaterveyttä.

 

Lapsen paljain jaloin oleskelun voit mahdollistaa vain sinä.  Sinä olet lapsesi jalkojen paras kaveri. Liika suojaaminen ja terveiden jalkojen liiallinen tukeminen heikentävät lapsesi jalkaterveyden koko loppuiäksi.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lapsella on luontainen kyky ja halu liikkua

Lapsella on synnynnäinen halu liikkua – lihakset vahvistuvat nopeasti syntymän jälkeen. Lapsi alkaa luonnostaan liikkua oikein kun lasta ei houkutella lelulilla tms. makaamaan selällään valveilla ollessaan. Lihaksisto kehittyy nopeasti ja tasapainoisemmin kun lapsi saa liikkua luontaisen vaistonsa mukaan.
Pieni lapsi käyttää tasapainon hakemisessa alaraajojen leveämpää asentoa ja jalkaterien kallistamista. Alussa asento on usein eteenpäin nojautuvaa.

Lapselle paljasjaloin liikkuminen on luonnollisin tapa 

Paljain jaloin liikkuminen on luontevaa ja perinteistä joka puolella maailmaa, huomioiden lämpötilat.
Jalkapohjien iho paksuuntuu sitä mukaa kun liikutaan paljain jaloin. Se on terve ilmiö.

 

 

 

 

 

Veden äärellä paljasjalkaisuus on käytännöllistä

Veden äärellä paljasjalkaisuus on luonnollista, kaikkialla maailmassa. Luonnossa tarttuneeseen  jalka- tai kynsisieneen en ole koskaan törmännyt.
Leikki on lapsen työtä. Lapsi tottuu liikkumaan kaikkialla ilman jalkineita, jos vain me aikuiset sen mahdollistamme ja siihen kannustamme.

 

 

 

 

 

 

Lapselle on luontevaa liikkua erilaisissa ympäristöissä

Erilaiset ympäristöt hämmentävät aikuista, eivät lasta.Lapsen jalkapohja sopeutuu aikuisen jalkapohjaa nopeammin erilaisiin ympäristöihin. Muista varoa esim. kuumaa hiekkaa – se polttaa.
Pienistä asioista syntyy perheyhteys. Paljasjalkaisuus ei ole ikäkysymys. Seura tekee kaltaisekseen. Esimerkki on parasta ohjausta. Yhdessä tekeminen kannustaa ja rohkaisee.

 

 

 

 

 

 

Paljasjalkaisuudella on monia terveysvaikutuksia

Paljasjaloin liikkuminen vahvistaa lihaksistoa ja sitä kautta tasapainoa.
Terveillä lapsilla on hyvä verenkierto – lapsi kykenee aikaisesta keväästä pitkälle syksyyn liikkumaan ulkona ilman jalkineita, vilustumatta.

 

 

 

 

 

 

 

Jalkojen likaantuminen tai pieni viileys ei ole pahasta

Paljasjalkaisuuteen tottunut lapsi ei jalkojen likaantumista kavahda. Jalkapohjien puhdistamista voi helpottaa rasvaamalla illalla jalkapohjat rasvaisella jalkavoiteella mutta, tämä ei ole mitenkään välttämätöntä.
Se, että lapsen jalat ovat hieman viileät ei tarkoita, että lapsi palelisi tai vilustuisi.

 

 

 

 

 

 

 

Paljasjalkaisuus lisää luontaista vastustuskykyä

Paljasjalkaisuus vahvistaa luontaista vastustus- kykyä. Pienet ihorikot paranevat lähes aina itsestään ja lapsi sietää kylmää paremmin.
Paljasjalkaisuuteen tottuneelle paljain jaloin liikkuminen on luonnollinen valinta aikuisenakin.  Myös sellaisissa ympäristöissä, joissa enemmistö käyttää jalkineita.

 

 

 

 

 

 

Jalkojen asentovirheet eivät estä paljasjalkaisuutta – useimmiten päinvastoin

Kaikki jalkojen asentovirheet eivät ole paljasjalkaisuuden este. Hyödynnä käytettävissä olevia voimavaroja antamalla lapsen liikkua luonnollisesti.
Jo pienillä lapsilla jalkapohjat kuormittuvat eri tavoin. Tässä normaalikaarinen jalka. Paljain jaloin liikkuessa jalkapohjien hermosto saa terveellä tavalla tuotettua aktivointia kuin huomaamatta.

 

 

 

 

 

 

Paljasjalkaisuudella on positiivinen vaikutus myös tasapainon kehittymiseen

Tasapainoharjoittelu ei vaadi narulla kävelemistä mutta, ei siitä haittaakaan ole. Tässäkään ei tarvita jalkineita.
Suppailussa paljasjalkaisuus on luontevaa sekä lapsille, että aikuisille.

 

 

 

 

 

Lapselle paljasjalkaisuus ei ole este vaan mahdollisuus

Lapsi on luonnostaan utelias ja kokeilunhaluinen. Kun me aikuiset näemme esteitä, lapsi näkee kaikessa mahdollisuuksia. Tuetaan häntä siinä.
Paljasjaloin liikkumiseen tottuneen lapsen jalat ovat muita terveemmät.

 

 

 

 

 

 

 

Paljasjalkaisuus vaikuttaa hermoston kauttaa mm. kognitiivisuuteen positiivisesti

Lapsen kehoonsa tutustumiseen kuuluu omien varpaidensa tunnustelu suussa – täysin vaaraton ja luonnollinen tapa.
Hermoston vahvistuminen vaikuttaa mm. kognitiivisuuten positiivisesti.

 

 

 

 

 

Anna lapsen kokea maailma eri tavoin – aistittavampana

Sinulla on mahdollisuus tarjota lapselle laajemmin aistittava maailma – aistikaa sitä yhdessä.
Lapsi ottaa mallin ympäröivästä maailmasta – sinusta.

 

 

 

 

 

Meillä kaikilla on yhdet terveet jalat – vaalitaan niitä

Meillä kaikilla on vain yhdet terveet jalat – vaalitaan niiden terveyttä kaikin tavoin.
Olet paljon vartijana. Lapsesi jalkaterveys on sinun käsissäsi – sinä päätät miten terveillä jaloilla lapsesi myöhemmin maailmaan tutustuu.

       

 Kaikki edellä kerrottu pätee myös aikuisten terveisiin jalkoihin. Mikäli olet epävarmajalkaterveydestäsi, ota yhteyttä, pohditaan tilannetta yhdessä. Laaja jalkaterveyden kartoittaminen antaa luotettavan tiedon jalkaterveytesi tilasta.

Kysy minulta lasten tai nuorten jalkaterveydestä.

Varaa aika tai tarkastele Podopolin vapaita aikoja.

Pohdi missä seuraavissa tilanteissa lapsen on välttämätöntä käyttää jalkineita
(vastaus lopussa):

 

Vastaus: Ainoastaan kylmällä ja kuumalla alustalla liikkuessa sekä erityisjalkineita vaativissa harrastuksissa esim. jalkapallokengät. Lapsen jalka tottuu nopeasti esim. metsässä liikkumiseen ilman jalkineita, mitä varhemmin totuttelun aloittaa, sen sujuvammin se käy. Huom. Lyhyet hetket lumella liikkuen vahvistavat vastustuskykyä. Jäähän jalkapohjat tarttuvat kiinni, lumeen eivät!

Varaa aika tai tarkastele Podopolin vapaita aikoja.

Tallenna

Tallenna

Tallen

na

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna