Jaloista/alaraajoista yleisesti

Mitä pidempään lapsi saa liikkua erilaisilla alustoilla paljain jaloin, sitä parempi jalkaterveys hänellä on. Lapsille paljain jaloin liikkuminen on luonnollisin tapa liikkua.
Terveet jalat toimivat kaikenlaisissa ympäristöissä. Jalkapohjan iho saattaa vahvistua jopa 1cm:n paksuiseksi – paljain jaloin liikkuminen onnistuu millaisessa ympäristössä tahansa.

 

 

 

 

 

 

TERVE JALKA

jaloissa on ehyt iho, suorat varpaat, terveet kynnet, normaali jalkakaari,                          riittävä tuntoaisti , riittävä verenkierto ja jalka on kivuton (mutta tuntoaisti riittävä). Alaraajoissa kaikki, mikä edellä kerrotun terveen jalan määritelmästä poikkeaa, luetaan jalkavaivoiksi.

Jalkaterän anatomia-malli (luut). Jalkaterässä on 26 luuta. Isovarpaassa on kaksi niveltä, kaikissa muissa varpaissa kolme. Terve jalkapöydän nivelistö mukautuu kaikenlaisiin alustoihin.
Terveiden jalkojen jalkaterveyttä voi edistää/ ylläpitää liikkumalla paljain jaloin erilaisilla alustoilla. Myös lämpötilaerot antavat hermostolle tarpeellista  aktivointia.

 

 

 

 

 

 

Jalkavaivat kroonistuvat hoitamattomina

Jalkavaivoille on yhteistä se, että ellei niitä hoideta ne jatkavat etenemistään ja kroonistuvat. Kroonistuessaan jalkavaivat voivat aiheuttaa jatkuvaa kipua ja alentavat merkittävästi toimintakykyä ja sitä kautta madaltavat elämänlaatua.

Jalkaterveyden heikentyminen on alkanut; mm. vasaravarpaat ja kynsimuutoksia. Kuvan tilanteessa kaikki on vielä hoidettavissa.
Iho- ja kynsimuutokset ovat usein ensimmäisiä merkkejä jalkaterveyden heikentymisestä. Kuvassa varpaat ovat myös asettuneet  toistensa päälle, joka kiihdyttää em. muutoksia. Jalkaterveys on vielä palautettavissa pitkäkestoisella hoitoon sitoutumisella.

 

 

 

 

 

 

Jalkaterveyden avain on ennaltaehkäisy

Vertaan mielelläni jalkavaivojen hoitoa ja hoidon tarvetta hammashoitoon; molemmat ovat yhtä tärkeitä toimintakyvylle ja ennaltaehkäisy on molemmissa hoidoissa sitä tuloksellisinta hoitoa. Samalla tavoin kuin hammashoidossa, myös jalkojenhoidossa on tärkeää säännöllinen vuosittainen tarkastaminen ( vrt. Podopolin laaja jalkaterveyden kartoittaminen), jotta mahdollisesti alkaviin jalkaterveyttä uhkaaviin muutoksiin päästään puuttumaan ajoissa.

Podopolilla on kattava jalkaterveyden tutkimisvälineistö. Laaja jalkaterveyden kartoitus on kivuton.
Podopolilla jalkojen terveydenhoitoon käytettävä välineistö on kattava ja monipuolinen – tässä  ammattikäyttöön suunniteltuja kynsileikkureita.

Jalkavaivoihin liittyvä kipu on usein merkki kroonistuvasta/kroonistuneesta jalkavaivasta

Kipu on yleensä se tekijä, joka saattaa asiakkaan vastaanotolleni, mutta on hyvä tiedostaa, että kipu olisi mahdollisesti ollut kokonaan vältettävissä, mikäli jalkavaiva olisi hoidettu jo silloin kun se oli vasta alkamassa. Kun jalkavaiva pääsee niin vaikeaksi, että aiheuttaa kipua, se on usein jo ehtinyt mm. muuttaa askellusta, joten vaivan hoitaminen on monisyisempää ja vaatii pitkäjänteisyyttä.

Lonkista lähtevä kierto aiheuttaa jalkaterien sisäänpäin kääntymistä. Runsas liikkuminen rasittaa ja kipeyttää jalat. Vaivaan saadaan kohdennetulla jalkavoimistelulla ja tukipohjallisilla helpotusta.
Alaraajojen, jalkaterien ja nivelten asentomuutokset aiheuttavat kipua. Kipu voi ilmetä missä tahansa alaraajojen nivelessä ja haitata toimintakykyä. Lisäksi pitkään jatkuessaan ne aiheuttavat mm. ihon kovettumista ja kynsimuutoksia, jopa kynsien irtoamista.

 

Suomessa ollaan vasta heräämässä jalkaterveyden vaikutuksesta yleiseen terveyteen, työhyvinvointiin ja yleiseen elämänhallintaan. Vähäinenkin alaraajojen toimintakyvyn lasku vaikuttaa liikkumista vähentäen. Tämä altistaa lihasten surkastumiselle. Lihasten surkastuminen vähentää jaksamista. Kierre on valmis.

Alaraajojen linjausvirhe varus = ns. länkisäärisyys.
Jalkaterien abduktio = jalkaterät kääntyvät ns. ulospäin.

 

 

 

 

 

 

 

Kiinnitä erityistä huomiota jalkaterveyteesi mikäli:

Sitomattomat nauhat altistavat jalkaterät ihomuutoksille ja kuormittavat niveliä virheellisesti. Nauhojen tarkoitus on pitää jalat jalkineissa paikoillaan.

* Käytät jalkineita joissa ei ole säätömahdollisuutta (esim. nauhoja, tarroja)

* Jätät jalkineen säätömahdollisuuden käyttämättä ( ns. “polkaiset” jalkineen jalkaan)

* Käytät liikkumisen apuvälinettä esim. keppiä

 

Kävelykepillä saadaan alaraajojen kuormitusta kevennettyä. Keppi on liikkumisen apuväline.

 

 

 

*Käytät usein turvajalkineita/kova- ja ohutpohjaisia jalkineita  (mm.”avokkaita”/ ns.pukukenkiä)/ns. crocs  jalkineita/kumi-      saappaita/korkeakorkoisia jalkineita

* Työskentelet ja liikut usein kovilla alustoilla (esim. lattiapinnat, rakennustyömaa,asfaltti)

* Liikut “yleisissä tiloissa” jossa paljas jalka koskettaa lattiaa (esim. pukuhuone,  uima-          halli, voimistelu-/jooga-/ pilatessali)

Uiminen sopii useimmille nivel- tai lihaskivuista kärsivälle. Se on niveliä rasittamaton.

*Olet  raskaana/obeesi

* Sinulla on taipumusta käyttää liian pieniä/suuria jalkineita tai sukkia

* Sinulla on diabetes, reumasairaus, kihti, psoriasis, MS-tauti tai  aineenvaihduntaan          liittyvä muu sairaus esim. munuaistauti

* Teet istuma-/seisomatyötä, jossa em. asentojen vuorottelu on vähäistä

* Urheilet tai harrastat aktiivisesti liikuntaa

Villa on ainoa luonnonkuitu, joka tuntuu kosteanakin lämpimältä. Kylmänhikisille jaloille sopii hopea-kudossukka-villasukka-yhdistelmä. Hopeakudossukka ihoa vasten.

*Varpaiden synnynnäiset epämuodostumat on syytä huomioida jalkinevalinnoissa.

*Mikäli esim. kantapäissä on paksuhko sarveistumakerros,    ei mikään rasva pääse imeytymään em. kerroksen läpi – varaa aika , avaan sarveistuma-kerroksen pinnan turvallisesti ja kivuttomasti.

*Jalkaterien ihon riittävä kosteustasapaino ehkäisee tehokkaasti ihomuutosten (= mm. halkeilua/känsien/ kovettumien/liikasarveistumien) muodostumista ja sitä kautta osaltaan ehkäisee myös sienitartuntoja.

 

 

 

Jalkasieni saattaa olla näinkin huomaamaton – sekoittuu helposti ihon kuivumiseen/ hankaumiin.
Jalkasieni voi hoitamattomana siirtyä kynsiin ja muuttua kynsisieneksi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jalkasieni voi olla myös jalkapohjan ja jalkaterien syrjät hilseellä täyttävä.
Vasaravarpaidenpäät ovat altiina laaja-alaisille kovettumille. Kovettuneessa varpaanpäässä ei ole tuntoa. Näin pitkälle edenneenä on jo yleensä ehtinyt vaikuttaa kynsiä paksuntavasti.

 

Hanki omahoitotuotteet tarvettasi vastaavaksi

*Tiesithän, että jalkojen raspaaminen/hohkakiven käyttö lisää ihon liikasarveistumista ja halkeilua – rasvaa jalat päivittäin jalkavoiteilla, jonka vaikuttavat aineet vastaavat jalkojesi tarpeita, älä raspaa! Jalkojen omahoitotuotteissa tärkeintä on oikein kohdentuva hoitavuus – käytä ammattitaitoani apunasi.

Podopolilla on kattava valikoima laadukkaita jalkojen omahoitotuotteita erilaisten jalka-vaivojen hoitoon. Tässä hikoileville jaloille suunniteltu tuotepaketti.
Tämä tuotesetti soveltuu ns. vasara-asentoon taipuneiden varpaiden oikaisuun. Kaikki silikoniset apuvälineet on talkittava ennen jalkaan pukemista.

 

 

 

 

 

 

 

Kysy minulta tarkemmin jalkaterveydestä.

Varaa aika tai tarkastele Podopolin vapaita aikoja. 

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna